Lucidity

Project Zzz

Project Zzz was een groepsproject waarbij wij zijn uitgedaagd om een interactief product ontwerpen die de hoeveelheid slaap vergroot en de manier waarop men slaapt verbetert. De smartphone moet bij dit project buiten de slaapkamer zijn. Hiermee hebben we meteen de grootste ontwerpuitdaging getackeld, namelijk het bouwen van een interactief product zonder de smartphone.

Lucidity is genomineerd en gekozen tot winnaar van de Propedeuse Golden Dot Awards 2018!

“Wij maken een product die ervoor zorgt dat je rustiger in slaap valt. Voor studenten die onrustig slapen en nachtmerries hebben door stress. Zodat ze beter leren omgaan met stress en zo beter kunnen presteren op school. Zonder dat je het product eindeloos nodig hebt.”

Datum

2018

Rol

Researcher en maker fysiek product

Categorie

Behavioral design

Oplossing

Het product bestaat uit de ‘Dream Diary’ en de ‘Reality Checker’ om het slaappatroon van de gebruiker te analyseren en beïnvloeden. Op elk moment van de dag kun je opnames maken en terugluisteren met de ingebouwde recorder van de Dream Diary. Ook heeft deze een vervangbaar notitieblok. Hier kun je dromen uitschrijven en bijhouden hoe je je voelt. Het kan namelijk zijn dat dezelfde droom regelmatig terugkomt. Door het schrijven en teruglezen kunnen deze herkend worden.

De Reality Checker is een polsband die een paar keer per dag vibreert. Dit is het signaal om een reality check uit te voeren. Droom ik, of is dit echt? Ook tijdens je REM-slaap krijg je dit signaal. De combinatie van de Dream Diary en Reality Checker helpen je lucide te dromen. Samen helpen ze jouw nachtrust te verbeteren.

Mijn rol

Project Zzz was een team project van 3 maanden, hierbij hebben we met zijn allen aan een tof eindproduct gewerkt. Mijn rol binnen het team was researcher en bouwer van het fysieke product. Hierdoor heb ik in het eerste deel van het project veel tijd besteed aan onderzoek. Daarin waren de volgende vragen erg belangrijk: wat is slaap? Welke slaapproblemen bestaan? Welke oplossingen/producten/therapieën bestaan er rondom slaapproblemen? Zo kon ik een compleet landschap schetsen rondom slaap en slaapproblemen. Van hieruit hebben wij als team gebrainstormd om tot een passend product te komen. Nadat het concept was vastgesteld heb ik in Makers Lab gewerkt met lasercutters om zo de Dream Diary te maken. Andere leden van het team hebbe gewerkt aan een one pager website, product video, product foto’s en documentatie.

Gebruikte methodieken

Om tot het eindproduct en de oplossing te komen hebben we als team verschillende onderzoeksmethodieken en verschillende tools gebruikt.

  • Achtergrond onderzoek naar het onderwerp
  • Design challenges schrijven
  • Brainstormen concept
  • Schetsen
  • Storyboarden
  • Prototypen fysieke product
  • One pager website maken
  • Promo video maken

“Een bijzonder project, niet alleen door het conceptuele niveau (waar de meeste oplossingen habit-forming waren komt dit team met het tegenovergestelde, een product dat als het goed is zichzelf uiteindelijk overbodig maakt en de gebruiker ECHT helpt) maar ook door het niveau van uitwerking. Een prachtige conceptvideo, onepager en een fysiek prototype. Al het werk had door een tweedejaars team ingeleverd kunnen worden en dan was het nog steeds als van hoog niveau beschouwd. Zoals je merkt, niets dan lof van mij voor dit team.”

K. Giuseppin

© 2022 Daniëlle de Kloet | All rights reserved